Een liquiditeitsbegroting is in feite niets anders dan een overzicht van de te verwachten ontvangsten en uitgaven in een bepaalde periode, waardoor je inzicht krijgt in je kassaldo en een eventueel tekort of overschot. Bij een eventueel tekort kun je dan tijdig maatregelen nemen.
Voor een startende ondernemer is dit moeilijk te realiseren, maar wees in ieder geval niet te optimistisch. Houd rekening met betaaltermijnen van klanten, gemiddeld is dit 45 dagen in Nederland. Verder moet je rekening houden met vakantieperioden, waarin je waarschijnlijk geen opdrachten hebt en je moet rekening houden met periodieke betalingen zoals lonen, belastingen, aflossingen, huur, telefoon etc.
Onderstaand een simpel voorbeeld:
Beginsaldo bank en kas | 10.000 |
Verkoopresultaat excl. btw | 30.000 |
Te ontvangen btw | 5.700 |
Overige resultaten | 1.000 |
bruto saldo | 46.700 |
Uitgaven | |
Inkoop excl.btw | 10.000 |
Btw over inkoop | 1.900 |
Netto lonen | 3.000 |
Premies en sociale lasten | 750 |
Btw afdracht | 5.000 |
Huisvestingskosten | 2.000 |
Prive opnamen | 2.000 |
Overige uitgaven | 500 |
Totaal uitgaven | 25.150 |
Saldo over | 21.550 |
Let op: dit is slechts een voorbeeld. De bedragen zijn berekend over een bepaalde periode. Het kan natuurlijk voorkomen dat je bijvoorbeeld btw per 3 maanden moet afdragen of andere periodieke betalingen moet verrichten, dit geeft uiteraard een heel ander beeld. Houd er ook rekening mee dat debiteuren tijdens vakantieperioden een heel ander betalingstermijn hanteren.
| BTW |