Niets is wat het lijkt

Ondernemen: vrijheid, blijheid, geld verdienen, doen waar je zin in hebt. Het lijkt allemaal geweldig. En dat ís het ook, als je er tenminste voor zorgt dat je niet in een van de volgende valkuilen stapt.

Slechte voorbereidingen

Een eigen bedrijf starten gebeurt vaak met het grootste optimisme. Het idee om straks niet voor een baas te werken en zelf de regie in handen te hebben speelt daarbij een grote rol. Alles ziet er rooskleurig uit bij die gedachte. Dit is vaak de aanleiding dat startende ondernemers snel willen beginnen. De goede voorbereidingen schieten er dan bij in. Het beste wat je kunt doen om een slechte voorbereiding te voorkomen is om een ondernemingsplan te schrijven. Hierin zet je alles rustig op een rijtje. Je verkent de markt, zet een financieel plan op en zodoende krijg je inzicht in de sterke en zwakke punten van jezelf en jouw bedrijf. Een ondernemingsplan confronteert je met de haalbaarheid van jouw bedrijf en ga je gedegen van start.
ondernemingsplan |

Verkeerde huisvesting

Het idee is geboren. Nu zal je je zich ergens moeten gaan vestigen. Zeker in het begin van de onderneming is de huur van een bedrijfsruimte een grote aanslag op jouw budget. Je moet goed bepalen hoe jouw bedrijfspand er uit zal moeten zien. Hoeveel groei verwacht j en kun je dan eventueel uitbreiden op de locatie waar je zit. Hiervoor moet je het bestemmingsplan van de gemeente raadplegen. Van verder belang voor de huisvesting is de bereikbaarheid en de parkeergelegenheid. Moet je veel klanten ontvangen dan zijn deze zaken van groot belang. Laat je niet opjagen bij het zoeken naar een geschikte bedrijfsruimte. Ga na of de huur niet te hoog is, het bedrijfspand niet te klein et cetera.
bedrijfspand |

Fiscus vergeten

Je bent druk bezig met jouw bedrijf. De zaken gaan lekker en je geeft het verdiende geld grif uit of investeert nog meer in jouw bedrijf. Tot op een gegeven moment de blauwe envelop op de deurmat valt. Belasting! Het probleem is dat de Belastingdienst lang niets van zich laat horen om je dan ineens te ‘verrassen’ met een aanslag. Om deze verrassingen te voorkomen moet je van te voren in te schatten hoe hoog de aanslagen die je krijgt zullen zijn. Hiervoor moet je dan geld reserveren. Als jeeen boekhouder/accountant hebt kunt je die regelmatig vragen om een overzicht van toekomstige vorderingen door de Belastingdienst.
Belastingdienst |

Gebrekkige administratie 

De bekende ‘schoenendoos’ vol met bonnen en facturen is geen onbekend fenomeen bij startende ondernemers. Natuurlijk is het belangrijk om geld te verdienen met jouw onderneming, maar op den duur kun je je lelijk in de vingers snijden als jouw administratie niet op orde is. Ineens word je geconfronteerd met een te hoog voorraadniveau, stapels aanmaningen en een lijst van nog te factureren afleveringen en openstaande debiteuren. Voor het bijhouden van de administratie bestaan uitstekende, gebruikersvriendelijke pakketten.
boekhoudpakketten |

Tegenvallende verkoop 

Bij het opstarten van een bedrijf valt of staat het slagen ervan bij de verkoop van jouw producten of diensten. Het gebeurt regelmatig dat een ondernemer een bedrijf begint en er vervolgens achter komt dat de aangeboden producten/diensten niet of onvoldoende worden afgenomen. Daarom is het van groot belang om jezelf van te voren een aantal vragen te stellen. Welke markt ga ik bedienen? Waar zitten mijn klanten? Ken ik de concurrentie? Is de prijsstelling redelijk? Al deze vragen worden beantwoord als je van te voren een ondernemingsplan opstelt. Hiermee krijg je inzicht in de bestaansmogelijkheid van jouw bedrijf.

Problemen met medewerkers

Bij het aannemen van medewerkers komt een hoop kijken. Je moet dan denken aan een arbeidsovereenkomst, medewerkers aanmelden bij de belastingdienst en het UWV, het zorgstelsel en een Arbodienst. Daarnaast moet het personeel de juiste kwalificaties, mentaliteit, groepsgevoel et cetera hebben. Je moet gesprekken met potentiële medewerkers moeten voeren om te kijken welke persoon de juiste kandidaat voor je is.

Onduidelijke afspraken 

Tijdens de levering van producten of diensten aan jouw afnemers kan veel misgaan. De levering kan bijvoorbeeld beschadigd aankomen of vertraging oplopen. Daarvoor kun je aansprakelijk worden gesteld. Om deze aansprakelijkheid te voorkomen moet je algemene voorwaarden moeten opstellen. Hierin leg je de regels en condities vast die jouw bedrijf standaard hanteert bij het aangaan van een overeenkomst.
algemene voorwaarden |

Te laag startkapitaal

Je hebt geldschieters gevonden om jouw bedrijf te starten. Je kunt eindelijk beginnen. Maar na verloop van tijd moet jij je financiers toch terug moeten betalen. Buiten dat je hiervoor geld reserveert is het verstandig om de terugbetalingslast niet te hoog te laten oplopen. Je kunt deze last verlichten door een eigen inbreng in het startkapitaal te leveren (voor zover mogelijk). Een algemeen aanvaard streefcijfer hiervoor is 30 procent eigen inbreng in het startkapitaal.
startkapitaal |

Inbreuk op het sociale leven 

Als startende ondernemer kun je op het sociale vlak drie valkuilen tegenkomen: eenzaamheid, onenigheid met de zakenpartner en onbegrip in de familiaire omgeving. Allereerst moet je je afvragen of je geschikt bent om alleen te werken. Daarnaast moet je in de opstartperiode van jouw bedrijf veel tijd moeten investeren. Dit kan leiden tot onbegrip bij het thuisfront. Daarom moet je voor je begint goed te overleggen met de mensen in jouw naaste omgeving. Wees duidelijk over uw plannen, tijdsinvestering en eventuele (financiële) consequenties. Kortom, maak duidelijke afspraken.

Startbedrijf.nl
Logo