Basistips voor deelname aan een beurs
Voor veel bedrijven is het ieder jaar weer een vraagstuk. Moeten we deelnemen aan die beurs of dat evenement? Halen we er wel uit wat we er in investeren? Met onderstaande tips kunt u in ieder geval meer succes bereiken.
- Denk na over wat u als bedrijf wilt uitstralen en wat u wel of niet wilt vertellen. Uit uw stand moet duidelijk blijken wat u doet en wat u te bieden heeft, maar ook hoe u zich onderscheidt van concurrenten. Denk ook na over de kleur van de inrichting. Kies de kleur die het beste bij uw imago en huisstijl past en wees daarin consequent.
- Wek de interesse. Tussen alle stands die op de beurs aanwezig zijn, moet u potentiële klanten weten aan te trekken. Daarbij spelen allerlei zaken een rol, zoals de standinrichting, de afwerking, uw personeel en hun kleding en zaken als folderhouders en brochures. Toon nieuwe, onbekende ontwikkelingen en producten. Ook een officiële opening met een ludieke actie kan zorgen voor een heleboel bekijks.
- Wilt u met uw klanten in gesprek gaan? Dan is het belangrijk dat uw meubilair en catering daar de gelegenheid voor geven, maar ook dat u voldoende laptops meeneemt en stroomvoorzieningen aanlegt.
- Geef uw personeel instructies. Hoe moeten zij prospects benaderen? Mogen deze eerst de stand bekijken? Deelt uw personeel brochures uit of visitekaartjes? Of alleen wanneer bezoekers er om vragen? Hoe dienen zij zich te gedragen? Weinig bezoekers zijn er van gediend om ‘besprongen’ te worden. Een korte beurstraining zorgt voor scherpe en gemotiveerde medewerkers. Denk ook na welke medewerkers hier sociaal het meest geschikt voor zijn en of u niet te veel personeel meeneemt. Dat is niet alleen inefficiënt maar schrikt bezoekers ook af.
- Wat is uw budget? Hoeveel folders laat u drukken? U kunt ook visitekaartjes verzamelen en deze geïnteresseerden na afloop van het evenement een brochure nasturen. Brochures kunnen bezoekers echter wel over de streep trekken om even bij uw stand in het folderrek te kijken wat u te bieden heeft. Uw personeel kan hier direct op inspringen door een gesprek aan te knopen.
- Wees goed voorbereid! Maak een formulier zodat tijdens ieder gesprek belangrijke gegevens verzameld kunnen worden. Welke informatie wil de bezoeker nog krijgen? Willen ze een vervolgafspraak? Welke klanten zijn het meest interessant voor u.
- Handig digitaal. Tegenwoordig zijn digitale mogelijkheden niet meer weg te denken van de beursvloer. Via bijv. tablets kan op een professionele manier eenvoudig uitleg worden gegeven over producten of diensten etc. De tablet kan worden geplaatst op een vloerstandaard zodat de klant ook uit wordt genodigd om de tablet te gebruiken om zo informatie over uw bedrijf in te winnen. Daarnaast u gegevens van de klant snel opslaan en verwerken om tot vervolgafspraken te komen.
- Visitekaartjes. Na een goed gesprek met een potentiële klant is het gebruikelijk om uw visitekaartje aan te bieden. Het is natuurlijk geen reclame voor uw bedrijf als er geen goede zorg aan de visitekaartjes is besteed. Zorg voor kwalitatief goede kaartjes met een mooie vormgeving.
- Bestel naambadges. Niet alleen handig wanneer potentiële klanten uw personeel aan willen spreken bij de stand (zo weten zij direct de naam en functie), maar ook wanneer uw medewerkers over de beursvloer lopen. U creëert hierdoor meer naamsbekendheid, een lagere drempel om u aan te spreken en herkenning. Wanneer u vaker op beurzen staat, kunt u overwegen uw eigen software en apparatuur voor het maken van naambadges aan te schaffen. Dat kan u op termijn een behoorlijke kostenbesparing opleveren!
Als u bovenstaande punten meeneemt in uw voorbereiding, is het begin voor een geslaagde beurs al gemaakt. Vervolgens kunt u gaan denken over al die andere mogelijkheden, zoals een video, presentatiewand, hostess, activiteiten etc. Maar daar heeft u dan ook rustig de tijd voor!