
Ben je van plan om je eigen bedrijf te starten of is je droom al begonnen? Dan weet je dat er veel op je af gaat komen. De eerste periode is pittig, deels vanwege de spanning en onzekerheid. Je moet je product of dienst aan de man zien te brengen, een goede verdeling vinden tussen werk en privé en je financiële zaken op een goede manier regelen. Het laatste aspect staat centraal in dit artikel. Hieronder staan vijf financiële tips die je als starter niet wilt missen.
Een zakelijke rekening
Je bent niet verplicht om een zakelijke rekening te openen, maar dit heeft wel veel voordelen. Zo zorgt een zakelijke rekening voor meer grip op je geld. Je kunt gebruikmaken van handige features, zoals btw sparen, slimme alerts en batchbetalingen. Ook zijn er diverse uitbreidingen mogelijk, van creditcard tot verzekeringen en van pensioen tot beleggen. Een zakelijke rekening zorgt daarnaast voor een stuk professionaliteit en voor een scheiding van je zakelijke en persoonlijke financiën.
Automatiseer je boekhouding
Klanten aanwerven, je eerste opdrachten, terugkoppelingen van de klant, je marketing, een website, de eerste maanden zijn zwaar. Wil je het jezelf makkelijker maken? Zorg er dan voor dat je boekhouding wordt geautomatiseerd. Met een goed pakket koppel je eenvoudig je zakelijke rekening aan je boekhouding, waardoor je cijfers altijd accuraat en up-to-date zijn. Bovendien spaar je een hoop tijd uit, omdat je facturen automatisch verstuurd worden. Ook ben je goed voorbereid op je aangiftes. Hoe lekker is het als boekhouden als zzp’er grotendeels vanzelf gaat?
Keer jezelf salaris uit
Wanneer je in loondienst werkt, wordt je salaris vanzelf op je privérekening gestort, met ook nog eens leuke extra’s als vakantiegeld en een eventuele eindejaarsuitkering. Dat is anders als je je eigen bedrijf hebt. Je inkomsten komen op je zakelijke rekening, maar daar moeten zaken als de btw en inkomstenbelasting nog af. Ook heb je je zakelijke uitgaven nog, eventueel je pensioen en toekomstige investeringen. Wat houd je over? Dat hoef je helemaal niet uit te rekenen, door jezelf salaris uit te keren. Neem een reëel maandloon en boek dat maandelijks over naar je privérekening. Dan hoef je niet iedere maand een nieuwe rekensom te maken.
Een financieel adviseur
Zeker in de beginjaren kan een financieel adviseur geen kwaad. Wist je bijvoorbeeld dat je in de eerste jaren recht hebt op meerdere fiscale voordelen? En dat er ook voor doorgewinterde ondernemers nog diverse regelingen zijn? Een financieel adviseur zorgt ervoor dat je deze voordelen niet mist. Daarnaast is het fijn om een sparringpartner te hebben als je een investering wilt doen.
First things first
Is het slim om geen pensioen op te bouwen? Over het algemeen niet. Is het slim om een jaar krom te liggen om geld apart te leggen voor je pensioen? Dat evenmin. Het pensioen is een typisch voorbeeld van een uitgave die later wel komt. In plaats van maandelijks een bedrag te storten, kan dit ook aan het einde van het jaar. Zo voorkom je financiële tekorten.